Kaasutatko taloyhtiön lämmityksessä ylinopeutta vai ennakoitko ja höllennät kaasujalkaa tilanteen mukaan?
Kerrostalojen lämmitystä on säädetty jo vuosikausia säätökäyrällä, mutta tätä lämmitystapaa ei ole myöskään kehitetty vuosikausiin. Nykyajan taloyhtiön tarpeita ajatellen säätökäyrässä on paljon rajoitteita verrattuna moderniin taloteknologiaan perustuvaan lämmitykseen.
Vanha auto ilman ennakointia ohjauksessa
Kun talon lämmitystä ohjatataan perinteisellä säätökäyrällä, lämmitystä ohjataan kuin mäkisessä maastossa ajavaa vanhaa autoa, jossa kaasupolkimen asentoa suhteutetaan vain juuri sillä hetkellä auton alla olevan mäen jyrkkyyden mukaan. Tämä johtaa siihen, että:
- Ei nähdä tuulilasista auton konepeltiä edemmäs, jotta pystyttäisiin arvioimaan tulevaa energiantarvetta (lämmityslaskussa maksetaan turhasta).
-
- Yllättävissä jyrkissä ylämäissä auton vauhti hiipuu, kun ei ole ennakoitu, mitä edessä on (lämmitys ei ehdi reagoida talon tarpeisiin).
- Mäen päällä ei osata höllätä kaasujalkaa edessä olevaan alamäkeen, jota päädytään ajamaan alas törkeällä ylinopeudella (talon ja huoneistojen ylilämmitys).
- Yllättävissä jyrkissä ylämäissä auton vauhti hiipuu, kun ei ole ennakoitu, mitä edessä on (lämmitys ei ehdi reagoida talon tarpeisiin).
Moderni auto automaattisella ja itseoppivalla ohjauksella
Kun taloyhtiön lämmitystä ohjataan Tunesmartin taloteknologialla, lämmityksen ohjaus on kuin itseajava ja -oppiva auto. Se huomioi ajaessaan ympäristön eri muuttujia, oppii niistä sekä seuraa nopeusmittaria ja korkeuserot näyttävää navigaattoria ja kaasupoljinta suhteutetaan tulevaan. Tämä johtaa siihen, että:
- Kaikki toimii optimoidusti ja tehokkaasti sen hetkistä ja tulevaa energiantarvetta ajatellen (saadaan alennettua lämmityslaskua).
- Jos näköpiirissä on pitkä ja jyrkkä ylämäki, niin aloitetaan kaasun lisääminen jo mäen juurella, ennen kuin nopeus alkaa tippua (ennen kuin huoneistoihin tulee kylmä).
- Jos on tiedossa pitkä alamäki, niin auto höllää automaattisesti kaasua mäen päällä, ja antaa auton rullata. Vasta kun nopeus alkaa tippua alle tavoitenopeutta, niin lisätään kaasua (jotta haluttu tavoitelämpötila pysyy).
- Jos näköpiirissä on pitkä ja jyrkkä ylämäki, niin aloitetaan kaasun lisääminen jo mäen juurella, ennen kuin nopeus alkaa tippua (ennen kuin huoneistoihin tulee kylmä).
Alla olevaan kuvaan on vielä koottu, miten Tunesmartilla päivitetyn kerrostalon lämmitys eroaa perinteisestä lämmitystavasta. Tunesmartilla päivitetyn talon:
- Lämmitys perustuu nykyaikaiseen taloteknologiaan vanhentuneen talotekniikan sijaan.
- Lämmityksen ohjauksessa hyödynnetään dataa ja algoritmia oletusten sijaan.
- Taloyhtiö valitsee tavoitelämpötilan ja Tunesmart ohjaa lämmitystä sen mukaan.
- Taloyhtiön lämmityslasku pienenee ja taloon saadaan halutunlaiset sisäolosuhteet.
Kysy lisää Tunesmartista Marjalta. Jos taloyhtiösi sijatsee pääkaupunkiseudulla, pyydä Marja hallituksen kokoukseen mukaan!
Marja Karvonen
Myyntipäällikkö
marja.karvonen@fidelix.com
p. 050 910 4534